Smartlog v3 » Min tankeblok » Dødens vilkårlighed
Opret egen blog | Næste blog »

Min tankeblok

Tanker, overvejelser, oplevelser og meninger luftes offenligt

Dødens vilkårlighed

23. Feb 2009 14:33, Janus

Dødens vilkårlighed.
For nogle år siden havde jeg en sejlbåd liggende i vores marina. På en god plads tæt på stranden med vand og el lige indenfor rækkevidde. Holdt af at sidde dernede, snakke med naboerne og se ud over havet. Vurderer bølgernes størrelse og retning, skyernes kastevinde og bygepotentialer. Både, der kom eller sejlede, folk der kunne deres kram og det modsatte. Men holdt allermest af at sejle. Mærke vinden i sejlene og vandets klukken, når båden blev drevet igennem med en laber brise fra styrbord. Med fremmede havne eller ankerpladser på nethinden. Årets højdepunkt: sommerferien, helst så lang som muligt, så fjerne destinationer kunne nåes. Anholt, Skagen, skærgården, Norge eller Bornholm, Øland, Stockholm. Eventyr mens solen bager og marssvin blåser.
Således kom jeg hjem en dag sidst i juli, og så, at der lå en fremmed båd på min plads. En tysk sejlbåd. Fandt en ledig plads i nærheden, og gik hen til min plads for at fortælle den tyske båd, at jeg var kommet hjem, og at de ved lejlighed kunne finde en anden plads, og at det for mit vedkommende ikke hastede.Konen, en tysk kvinde omkring de 60, kraftig, sorthåret, brunøjet, smilende og hjertelig, sagde tak fordi de havde måttet ligge der i 4 uger, nyde den gode plads og snakke med min søde nabo, som var jævnaldrende med hende. Hun bød på en kop kaffe. Jeg hilste på hendes mand, som var noget ældre og skrøbelig at se på. De kom fra Kiel og havde sejlet hele livet. Han var tandlæge, og det var deres to børn også. Dvs. han var pensioneret nu og havde tiltagende hjerteproblemer. Kvinden var et rigtigt livstykke og snakken gik godt, og inden jeg gik, lovede jeg at komme næste dag og hjælpe dem med at flytte til en anden plads, fordi han ikke var så let til bens mere. Det var iøvrigt også grunden til, at de var blevet liggende så lang tid i vores marina, nu de havde lånt sådan en dejlig plads.Næste dag hjalp jeg dem som lovet med at flytte deres båd til en anden plads. Kunne mærke, hvor bekymret hun var for mandens skrøbelig helbred. Han var heller ikke til meget hjælp og undrede mig over, hvordan de var kommet den lange vej fra Kiel alene to.
Der gik et år, hvor jeg ind imellem snakkede med min nabo om den tyske kvinde og hendes syge mand. Han skulle ned og besøge dem, og jeg havde ham lidt mistænkt for at være lidt lun på hende. Så kom de et par dage før, at jeg selv skulle på sommerferie. Jeg var i min egen båd, travl med at klargøre den kommende sejltur. Der er meget, der skal gøres. Vejret var stille og konen styrede båden nogenlunde ind med lidt hjælp fra nabobådene på en ledig plads, som lå ugunstigt i forhold til vinden. Jeg gik over og hilste, vidste jo godt fra naboen, at de ville komme. De var gæstfri. Diskede op med det ene og det andet. Havde sejlet turen fra Kiel i et hug, for at undgå for mange af de vanskelige havnemanøvrer. Det havde taget 26 timer, kun for motor. Hun så fremdeles frisk ud, men manden endnu mere plaget og hulkindet. De håbede på at kunne låne min plads igen i år og havde planlagt at tilbringe hele sommeren der. De havde taget en trappestige med, så manden bare en gang imellem kunne komme ind på broen og ind på stranden.
Sådan gik der to år. De kom nogle dage før jeg sejlede, og jeg hjalp dem med at flytte deres båd. Kvinden frisk og rørig, mod på det hele. Manden derimod, gammel, fraværende og skrøbelig, men de gennemførte turen alene og hun havde mod på det hele. Jeg var bekymret for hende, for hvad ville hun gøre, når han døde? Jeg snakkede med min nabo, som for nylig havde besøgt dem. Hun havde planer om så at flytte til Sverige, hvor børnene af en eller anden grund havde bosat sig.
Året efter kom de ikke. Lige inden jeg skulle afsted på min sommerferie, mødte jeg min nabo. Han fortalte, at det ikke gik så godt med et tyske par. Hun var død.
Ja, det var hende, der pludselig var faldet om derhjemme. Kommet på sygehuset, men ikke stået til at rede. Manden havde sat båden til salg, og ville flytte til Sverige. Op til børnene.
På vej nordover i en frisk vind, tænkte jeg på den tyske gamle mand og dødens vilkårlighed. Vi tager ting for givede, laver planer, handler og agerer. Men ved ikke en pind om, hvad der sker eller vil ske, før solen forsvinder i horisonten mod vest. Heldigvis.

Kommentarer

1. nike air max 2012 uk cheap
    14. Dec 2012 10:48

You need Cheap Nike Air Max shoes or other footwear that should have comfortable and unique sole that can energize your muscle contrary to hurt and weaken them. Good quality shoes and footwear including cheap <a href="http://www.airmax1long.co.uk/nike-air-max-2011-womens-c-4.html">nike air max 2011 womens uk sale online</a> nike shoes not only help in solve the knee or back problems, but also ease joint pains and relive tension in the neck.Creating your own fruit juices could possibly be an helpful <a href="http://www.airmax1long.co.uk/nike-air-max-2012-mens-c-1.html">nike air max 2012 uk cheap</a> way to periodically replace water in y our diet.Style -The first thing that you notice about this sneaker is the fact that it’s extremely fashionable and stylish.As an authentic Nike Air Max outlet store,we supply kinds of Air Max Shoes such as:Air Max 2003|Air Max 2009|Air Max 2010|Air Max 2011|Air Max 24-7|Air Max 360| <a href="http://www.airmax1long.co.uk/nike-air-max-95-mens-c-11.html">cheap nike air max 95 trainers</a> Air Max LTD|Air Max TN|Air MAX 87|Air Max 90| Air Max 95|Air Max 97|Air Max 90 Boots|Air Max Flywire|Air Max Classic Bw|Air Max Skyline|Air Max Zenyth|Air Max Tailwind|Womens Air Max Shoes.etc. All at discount prices. Experience professional service and quality products today. Most of our Cheap Nike Air Max have no minimum order <a href="http://www.airmax1long.co.uk/nike-air-max-2011-womens-c-4.html">cheap nike air max 2011 womens uk</a> requirements,so you can shop retail products at discount prices! Now,Air Max Sale can let you order big and get even larger discounts! Browse our huge range of Air Max Series now and see for yourself. Nike Air Max Skyline is available in a wide range of colors and they are mixed and matched to produce a very funky shoe. The Cheap
    <a href="http://www.airmax1long.co.uk/nike-air-max-2009-mens-c-20.html">cheap nike air max 2009 mens running</a> Nike Air Max 2011 Trainers Women skyline that can be found in the rear of the shoe, gives it an edge that people love.The trend in casual nike shoes is color and style.Besides, try not wear these nike air max shoes on rainy or snowy days as the water-repellant product will not make your nike air max 90 shoes waterproof.

Janus
Prøver at gå gennem livet med åbne øjne, vind i håret, smil på læben og appetit på nyt. Email: tankeblok@gmail.com